Lambda szonda vizsgálat, lambda szonda kimérése autós szkóppal
Lambda szonda vizsgálat, lambda szonda ellenőrzés
Teljes videót megtekintheted az Autódiagnosztikai TV youtube csatornámon:
Az alábbi szöveg egy rövid összefoglalója a fenti videónak. Ha érdekel a téma, mindenképp a videót tekintsd meg, hogy teljesen érhető legyen számodra, egy lambda szonda vizsgálat.
A lambda szonda az oxigéntartalmát méri a kipufogó gáznak. Az érzékelő elhelyezkedése pedig a kipufogó rendszerben van.
Motorvezérlőnek küldi a mért jelet, és a motorvezérlő pedig eldönti, hogy milyen mértékben és milyen irányba kell beavatkozni a keverék összetételébe. Szegényítse vagy dúsítsa azt.
Több ok miatt is előnyös ha ideális a motorban levegő-üzemanyag összetétel, de legfőképp a katalizátor hatékonysága miatt. A keverék összetételének (szegényítése-dúsítása) módosítása mindig az injektor nyitvatartási idejének a csökkentésével vagy növelésével történik.
Keverék összetételek: Szegény-Dús
Ideális keverék összetétel állapota az amikor a Lambda = 1
1 kg üzemanyaghoz kell 14.7 kg levegő ( ez az ideális keverék arány)
Lambda számítása: Beszívott levegő mennyiség / elméleti levegőmennyiség
Vagyis: 14.7 kg / 14.7 kg = 1
Szegény keverék = Kevés az üzemanyag vagy sok a levegő = Lambda nagyobb mint 1
- Szegény keverék okai (kevés üzemanyag okai): alacsony üzemanyagnyomás, eltömődött szűrő, helytelenül működő nyomás szabályzó.
- Sok levegő: fals levegő (fals levegő keresésére füst gépet ajánlok)
Hibásan működő légtömegmérő = alacsonyabb jel = rövidebb a befecskendezési idő mert kevesebb levegőt érzékel. Viszont valóságban meg több levegő ment be, tehát szegényebb lesz a keverék. Ez gyakori probléma, légtömegmérő elkoszolódás miatt. Légtömegmérő tisztítása: féktisztító+pici levegő. Sosem szabad belefújni több bar nyomással !!!
Dús keverék = Sok az üzemanyag vagy kevés a levegő = Lambda kisebb mint 1
Kevés levegő: Dugulás a levegő ellátó rendszerben. (légszűrő / szivócső csappantyúk ????)
Sok üzemanyag: Túl magas benzinnyomás, ritka. Hibásan működő nyomásszabályzó, membrán átszakadva.
Hibásan működő motorhőmérséklet érzékelő is okozhat keverék összetételi problémákat.
Üzemanyag korrekciók:
Adaptációs (tanult) értékek. Azt mutatja meg, hogy a lambda szonda jele alapján a pillanatnyi üzemi állapotban milyen mértékben kell korrigálni a befecskendezett üzemanyag mennyiséget. Csökkenteni kell, vagy növelni kell, hogy a keverék összetétele az ideális állapothoz közelítsen.
Számokkal mérik és mértékegysége %.
Mínusz előjelű: Elvesz az üzemanyag mennyiségből (mert dús keveréket mér a lambda szonda)
Plusz előjelű: Hozzáad az üzemanyag mennyiséghez (mert szegény keveréket mér a lambda szonda)
Rövid távú üzemanyag korrekció: (angolul: Short term fuel trim, STFT)
Amit a vezérlőegység jelen pillanatban módosít a keverék összetételén( befecskendezett mennyiségen) Normális ha +- 10% körüli értéken mozog. Gyorsan változó érték. Hibakódolvasó műszerrel megtekinthető az élőadat listában.
Hosszú távú üzemanyag korrekció: (angolul: Long term fuel trim,LTFT) Megközelítőleg egy kalkulált átlagérték a sok rövidtávú üzemanyag korrekciókból. Ez az érték lassan változik, és pontosabb értéket mutat a szerelőnek arról,hogy „hosszú távon” mennyire és milyen irányban kellet a motorvezérlőnek be avatkoznia a keverék összetételébe.
Az üzemanyag korrekciók előnye, hogy a rendszer rugalmas lesz. Lesz neki alkalmazkodó képessége. De azonban egy határ túllépése után már hibakódot fog beírni.
Megjegyzés: +-20-25% körüli értékeknél a motorvezérlőegység (egy bizonyos idő után, motorvezérlésétől függően), hibakódot ír be rá. (P0171, P0174, P0172 vagy P0175)
V motornál mindkét hengersornak külön-külön van üzemanyag korrekciója:
Hengersor 1, Hengersor 2. Angolul a szakirodalom és a hibakódolvasó műszerek „BANK1” és „BANK2”-nek hivja.
Érdekesség: Egy V12-es motornál, akár 8 lambda szonda is alkalmazásra kerülhet.
Lambda szonda típusok:
- Cirkon-dioxid (feszültség ugrás szonda) Kb. 300 C-tól kezd el működni. Feszültséget hoz létre. Feszültség változása: 100 mV-900mV .
Dús keverék: 800-900 mV
Szegény keverék: 100-200m V
- Titán dioxid (ellenállás ugrás szonda). Kb. 500 C-on válik üzemképessé. BMW némelyik modellje és OPEL némelyik modellje alkalmazta ezt a típusú lambda szondát. 5V-os referencia áramkörre van szüksége, amit a motorvezérléstől kap. Nem feszültséget hoz létre, hanem az ellenállása változik. Értékelése a feszültség esés mérésén alapul. Picit gyorsabb már mint a cirkon dioxid szondák.
Szegény keverék: 0.1-0.2 V
Dús keverék: 4.5-4.6V
Az ugrás kevesebb vagy max. 0.1s alatt megy végbe. Jel frekvenciája kb. 1Hz ( 1 másodpercenként van 1 feszültség csúcs). A viszonylag egyenletes a jel, nincsenek egyenlőtlen kiugrások és beszakadások.
- Szélessávú lambda szonda. Rendkívül széles lambda tartományban képes érzékelni a keverék összetételét. Szegény keverék = Pozitív szivattyú áram. Dús keverék = Negatív szivattyú áram. Ideális összetételnél a szivattyú áram = 0
Lambda szonda fűtés:
Régi szondákat nem fűtötték, ezért nagyon közel kellett helyezni a motorhoz, hogy minél előbb felmelegedjen. Amíg nem melegedett fel (300 C), addig nem volt a lambda szonda által szabályozva a keverék összetétele.
Fűtött szondának sokkal rövidebb a felmelegedési ideje. Igy a motor beindítása után, rövid időn belül üzemi hőmérsékletű lesz a lambda szonda és általa szabályozottá válik a keverék szabályzás.
Lambda szonda fűtése mindig impulzus szélesség modulált jellel (PWM jel) történik.
Lambda szonda helyes működéséhez az alábbi feltételek mindegyikének egyidejűleg teljesülnie kell:
- Nincs fals levegő
- Nincs kipufogó oldalon tömítetlenség. (szívócső repedés, kipufogósor tömítés kiégve….stb..stb.)
- Eldugult szívó vagy kipufogó rendszer.
- Mechanikus motor problémákra nincsenek. (szelepvezérlés tökéletesen működik).
- Motor terhelést érzékelő szenzorok tökéletesen működnek. (Pl: légtömegmérő vagy MAP szenzor (szivócső nyomás érzékelő).
- Befecskendező rendszer tökéletesen működjön, nincsen keveset szállító injektor / behugyozó injektor. Nincsen alacsony / magas üzemanyag nyomás.
- Nincsen égés kimaradás a hengerekben.
- Lehetséges lambda szonda meghibásodások:
-
Lehetséges lambda szonda hibák:
- Lelassult reakció idő
- Szakadt áramkör, vagy szakadt fűtés áramkör
- Belső zárlat
- Szennyeződés lerakódása a lambda szonda belsejében.(Dús keverék vagy olaj fogyasztás gyorsabban tönkre teszi a lambda szondát)
Lambda szonda elhelyezkedések:
Mindig a kipufogó rendszerben.
Katalizátor előtt (1-es lambda szondának hívják, vagy felső lambda szondának, szabályzó szondának)
Katalizátor után (2-es lambda szondának hívják, vagy alsó lambda szondának, monitor szondának)
V motornál: 1-es hengersort és 2-es hengersor is megkülönböztetünk.
Gyakorlati lambda szonda vizsgálat folyamatát a youtube videóban megtekinheted.

Lamdba szonda vezeték színei illetve azok jelentései LETÖLTHETŐ IDE KATTINTVA.