Lambda szonda vizsgálat
Shop

Lambda szonda vizsgálat, lambda szonda kimérése autós szkóppal

Lambda szonda vizsgálat, lambda szonda ellenőrzés

Teljes videót megtekintheted az Autódiagnosztikai TV youtube csatornámon:

Az alábbi szöveg egy rövid összefoglalója a fenti videónak. Ha érdekel a téma, mindenképp a videót tekintsd meg, hogy teljesen érhető legyen számodra, egy lambda szonda vizsgálat.

A lambda szonda az oxigéntartalmát méri a kipufogó gáznak. Az érzékelő elhelyezkedése pedig a kipufogó rendszerben van.

Motorvezérlőnek küldi a mért jelet, és a motorvezérlő pedig eldönti, hogy milyen mértékben és milyen irányba kell beavatkozni a keverék összetételébe. Szegényítse vagy dúsítsa azt.

Több ok miatt is előnyös ha ideális a motorban levegő-üzemanyag összetétel, de legfőképp a katalizátor hatékonysága miatt. A keverék összetételének (szegényítése-dúsítása) módosítása mindig az injektor nyitvatartási idejének a csökkentésével vagy növelésével történik.

Keverék összetételek: Szegény-Dús

Ideális keverék összetétel állapota az  amikor a Lambda = 1

1 kg üzemanyaghoz kell 14.7 kg levegő ( ez az ideális keverék arány)

Lambda számítása: Beszívott levegő mennyiség / elméleti levegőmennyiség

Vagyis: 14.7 kg / 14.7 kg = 1

Szegény keverék = Kevés az üzemanyag vagy sok a levegő = Lambda nagyobb mint 1

  • Szegény keverék okai (kevés üzemanyag okai): alacsony üzemanyagnyomás, eltömődött szűrő, helytelenül működő nyomás szabályzó.
  • Sok levegő: fals levegő (fals levegő keresésére füst gépet ajánlok)

Hibásan működő légtömegmérő = alacsonyabb jel = rövidebb a befecskendezési idő mert kevesebb levegőt érzékel. Viszont valóságban meg több levegő ment be, tehát szegényebb lesz a keverék. Ez gyakori probléma, légtömegmérő elkoszolódás miatt. Légtömegmérő tisztítása: féktisztító+pici levegő. Sosem szabad belefújni több bar nyomással !!!

Dús keverék  = Sok az üzemanyag vagy kevés a levegő = Lambda kisebb mint 1

Kevés levegő: Dugulás a levegő ellátó rendszerben. (légszűrő / szivócső csappantyúk ????)

Sok üzemanyag: Túl magas benzinnyomás, ritka. Hibásan működő nyomásszabályzó, membrán átszakadva.

Hibásan működő motorhőmérséklet érzékelő is okozhat keverék összetételi problémákat.

Üzemanyag korrekciók:

Adaptációs (tanult) értékek. Azt mutatja meg, hogy a lambda szonda jele alapján a pillanatnyi üzemi állapotban milyen mértékben kell korrigálni a befecskendezett üzemanyag mennyiséget. Csökkenteni kell, vagy növelni kell, hogy a keverék összetétele az ideális állapothoz közelítsen.

Számokkal mérik és mértékegysége %.

Mínusz előjelű: Elvesz az üzemanyag mennyiségből (mert dús keveréket mér a lambda szonda)

Plusz előjelű: Hozzáad az üzemanyag mennyiséghez (mert szegény keveréket mér a lambda szonda)

Rövid távú üzemanyag korrekció: (angolul: Short term fuel trim, STFT)

Amit a vezérlőegység jelen pillanatban módosít a keverék összetételén( befecskendezett mennyiségen) Normális ha +- 10% körüli értéken mozog. Gyorsan változó érték. Hibakódolvasó műszerrel megtekinthető az élőadat listában.

Hosszú távú üzemanyag korrekció: (angolul: Long term fuel trim,LTFT) Megközelítőleg egy kalkulált átlagérték a sok rövidtávú üzemanyag korrekciókból. Ez az érték lassan változik, és pontosabb értéket mutat a szerelőnek arról,hogy  „hosszú távon” mennyire és milyen irányban kellet a motorvezérlőnek be avatkoznia a keverék összetételébe.

Az üzemanyag korrekciók előnye, hogy a rendszer rugalmas lesz. Lesz neki alkalmazkodó képessége. De azonban egy határ túllépése után már hibakódot fog beírni.

Megjegyzés: +-20-25% körüli értékeknél a motorvezérlőegység (egy bizonyos idő után, motorvezérlésétől függően), hibakódot ír be rá. (P0171, P0174, P0172 vagy P0175)

V motornál mindkét hengersornak külön-külön van üzemanyag korrekciója:

Hengersor 1, Hengersor 2. Angolul a szakirodalom és a hibakódolvasó műszerek „BANK1” és „BANK2”-nek hivja.

Érdekesség: Egy V12-es motornál, akár 8 lambda szonda is alkalmazásra kerülhet.

Lambda szonda típusok:

  • Cirkon-dioxid (feszültség ugrás szonda) Kb. 300 C-tól kezd el működni. Feszültséget hoz létre. Feszültség változása: 100 mV-900mV .

Dús keverék: 800-900 mV

Szegény keverék: 100-200m V

  • Titán dioxid (ellenállás ugrás szonda). Kb. 500 C-on válik üzemképessé. BMW némelyik modellje és OPEL némelyik modellje alkalmazta ezt a típusú lambda szondát. 5V-os referencia áramkörre van szüksége, amit a motorvezérléstől kap. Nem feszültséget hoz létre, hanem az ellenállása változik. Értékelése a feszültség esés mérésén alapul. Picit gyorsabb már mint a cirkon dioxid szondák.

Szegény keverék: 0.1-0.2 V

Dús keverék: 4.5-4.6V

Az ugrás kevesebb vagy max. 0.1s alatt megy végbe. Jel frekvenciája kb. 1Hz ( 1 másodpercenként van 1 feszültség csúcs). A viszonylag egyenletes a jel, nincsenek egyenlőtlen kiugrások és beszakadások.

  • Szélessávú lambda szonda. Rendkívül széles lambda tartományban képes érzékelni a keverék összetételét. Szegény keverék = Pozitív szivattyú áram. Dús keverék = Negatív szivattyú áram. Ideális összetételnél a szivattyú áram = 0

Lambda szonda fűtés:

Régi szondákat nem fűtötték, ezért nagyon közel kellett helyezni a motorhoz, hogy minél előbb felmelegedjen. Amíg nem melegedett fel (300 C), addig nem volt a lambda szonda által szabályozva a keverék összetétele.

Fűtött szondának sokkal rövidebb a felmelegedési ideje. Igy a motor beindítása után, rövid időn belül üzemi hőmérsékletű lesz a lambda szonda és általa szabályozottá válik a keverék szabályzás.

Lambda szonda fűtése mindig impulzus szélesség modulált jellel (PWM jel) történik.

Lambda szonda helyes működéséhez az alábbi feltételek mindegyikének egyidejűleg teljesülnie kell:

  • Nincs fals levegő
  • Nincs kipufogó oldalon tömítetlenség. (szívócső repedés, kipufogósor tömítés kiégve….stb..stb.)
  • Eldugult szívó vagy kipufogó rendszer.
  • Mechanikus motor problémákra nincsenek. (szelepvezérlés tökéletesen működik).
  • Motor terhelést érzékelő szenzorok tökéletesen működnek. (Pl: légtömegmérő vagy MAP szenzor (szivócső nyomás érzékelő).
  • Befecskendező rendszer tökéletesen működjön, nincsen keveset szállító injektor / behugyozó injektor. Nincsen alacsony / magas üzemanyag nyomás.
  • Nincsen égés kimaradás a hengerekben.
  • Lehetséges lambda szonda meghibásodások:
  • Lehetséges lambda szonda hibák:

  • Lelassult reakció idő
  • Szakadt áramkör, vagy szakadt fűtés áramkör
  • Belső zárlat
  • Szennyeződés lerakódása a lambda szonda belsejében.(Dús keverék vagy olaj fogyasztás gyorsabban tönkre teszi a lambda szondát)

Lambda szonda elhelyezkedések:

Mindig a kipufogó rendszerben.

Katalizátor előtt (1-es lambda szondának hívják, vagy felső lambda szondának, szabályzó szondának)

Katalizátor után (2-es lambda szondának hívják, vagy alsó lambda szondának, monitor szondának)

V motornál: 1-es hengersort  és 2-es hengersor is megkülönböztetünk.

Gyakorlati lambda szonda vizsgálat folyamatát a youtube videóban megtekinheted.

Lambda szonda vizsgálat
Lambda szonda vizsgálat

Lamdba szonda vezeték színei illetve azok jelentései LETÖLTHETŐ IDE KATTINTVA.

 

Related posts